Izložbe

MGZ: Izložba AH, TI KUĆANSKI POSLOVI!

Od 12. ožujka do 22. travnja 2012. u Muzeju grada Zagreba gostuje izložba Ah, ti kućanski poslovi! Muzeja Slavonije iz Osijeka. Autorice izložnbe su Ksenija Katalinić, Radmila Biondić i Marina Vinaj, voditeljica triju odjela Muzeja Slavonije. Sa tristotinjak izložaka iz tri muzejska odjela (Tehničkog odjela, Odjela umjetničkog obrta i Odjela hemeroteke), u vremenskom rasponu od kraja 19. stoljeća do sedamdesetih godina 20. stoljeća, autorice su se dotakle svevremenskih kućanskih poslova te neizostavnih kućanskih pomagala koji su ih pod utjecajem društva i ponajprije tehnike i novih tehnologija postupno racionalizirali.

 

Izložba započinje kuhinjom, kao zasigurno najvažnijom prostorijom doma, mjestom okupljanja svih članova obitelji, mjestom boravka i obavljanja najvećeg dijela i najraznovrsnijih kućanskih poslova. Ručni rad osječkog stolara Carla Halasza oslikava osječku gradsku kuhinju s mnoštvom kućanskih i tehničkih pomagala od kraja 19. stoljeća do šezdesetih godina 20. stoljeća. Mnogi od izložaka u kuhinji u osnovi su mehaničke i tehničke prirode, prototipovi kasnijih, razvijenih i usavršenih modela; neki su, u svom prvobitnom obliku dobro osmišljeni i oblikovani, tek neznatno izmijenjeni primjenom novih materijala i tehnologija, ostali u primjeni i dan danas. Na taj su način značajna poveznica ovih, naizgled, raznorodnih predmeta.

 

Masovno potrošačko društvo u Hrvatskoj nastalo je u pedesetima, a sve se brže razvijalo u šezdesetim godinama. Potrošnja je postajala sve veća uslijed razvoja lake industrije, veće ponude proizvoda na tržištu i njihove potražnje, bolje zarade kupaca, ali i uslijed novih potreba i navika. Osim na prehrambene proizvode, kupnja je bila usmjerena i na razne kućanske električne aparate – perilice, usisavače, miksere, radioaparate, gramofone, televizore, automobile. U serijskoj proizvodnji nije više bio inženjer taj koji je davao osnovni koncept proizvodu, nego su to bili stručnjaci za marketing. Potrošnju, kao glavnu pokretačku snagu gospodarstva poticali su komunikacijski i reklamni sustav – novine, časopisi i televizijske reklame.